Co je to znakování s dětmi?

Znakování je systém znaků a gest, které dítě používá místo mluveného slova, které je pro něj v tu chvíli ještě příliš složité. Každý znak zastupuje slovo nebo činnost a dítě je tak schopné díky znakům vyjádřit své potřeby daleko dříve, než je schopné používat mluvenou řeč.
Postupně miminko získává motorické dovednosti, díky kterým zhruba kolem 6. až 9. měsíce zvládne slova vyjádřit znakem a zapojit se tak do konverzace s rodičem.
Mezi výhody znakování můžeme zařadit snížení frustrace z nepochopení, zvýšení sebedůvěry dítěte, upevnění pouta mezi miminkem a rodičem a budování slovní zásoby. To, že dítě dokáže vyjádřit své potřeby a zájmy, příspívá znakování k rozvoji komunikačních dovedností. Tyto dovednosti jsou důležité pro osvojení řeči a přispívají k brzkému rozmluvení dítěte.
Znakování je vhodné pro všechny děti, které ještě samostatně nemluví. Ideální je začít kolem 6. měsíce věku dítěte, ale začít se dá dříve i později.
Domluvím se s nemluvnětem

Jak takové znakování s dětmi vypadá?

Zpočátku rodič nabízí dítěti zvolený znak během hraní nebo běžných činností. K mluvenému slovu rodič přidává vhodný znak tak, aby daný znak dítě vnímalo. Obvykle stačí slova doprovodit výrazným gestem – znakem. Opakováním si postupně dítě znak osvojí a začne ho samo aktivně používat.

Často se rodiče obávají, že dítě bude pozdě mluvit, protože nebude mít motivaci používat mluvenou řeč. Gesta jsou zpočátku pro děti usnadněním komunikace, ale později jsou pro ně nepohodlná. Potřebují na hraní a práci obě ruce a naučit se mluvit je pro ně stejně důležité, jako pro děti, které neznakují. Znaky tedy s postupem času doplní i mluveným slovem a postupně znaky vynechávají úplně. Výhodou znakování je především budování slovní zásoby a komunikačních dovedností, které těmto dětem usnadní začátky s mluvením. Velmi často znakující děti mluví dříve a mají širší slovní zásobu, než neznakující vrstevníci.

Obvykle je cesta znakováním zpočátku náročnější. Dítě, které znakuje, může mít kolem jednoho roku méně slov, která umí vyslovit, ale více slov, která dokáže aktivně vyjádřit znaky. Rodič tak může mít pocit, že je něco špatně, protože dítě nemluví.

Kolem roku a půl se situace obvykle přetáčí ve prospěch znakujících dětí. Rodiče, kteří s dětmi znakovali, v té době vidí výsledky své práce. Znakující děti mají obvykle zavedeno velké množství znaků, umí si některé znaky zavést samy a rodiče často popisují toto období jako raketový nástup slov, která dokáže dítě vyslovit. Za den si dítě dokáže osvojit i několik nových slov. Tento časový údaj je však potřeba brát s rezervou, protože děti se vyvíjí velmi individuálně.

Kolem druhých narozenin už obvykle rodiče pozorují vymizení znaků. Samozřejmě, že některé děti si znaky ponechají o něco déle, ale obvykle jsou to děti, které by mluvily později i bez znakování. Studie, které jsou na toto téma zpracované, se shodují, že znakování se slyšícími dětmi nijak nenarušuje osvojování řeči.

Máma ukazuje 4 znaky - hotovo, ještě, koupat, světýlko

Kdy začít se znakováním s miminky?

Se znakováním můžete začít kdykoliv, ale doporučuji začít zhruba mezi 6. a 10. měsícem. V tomto období už má dítě obvykle rozvinuté potřebné dovednosti a ke znakování je již připravené.

Na škodu není začít i kolem 4. měsíce, ale v takovém případě je potřeba počítat s tím, že bude trvat déle, než miminko zvládne samo použít první znak.

Začít se znakováním můžete i později, protože každý znak, který si dítě osvojí, mu může pomoci překonat případný velký vztek a pláč z nepochopení. Znakování je tedy vhodné pro všechny děti, které ještě samostatně nemluví.

Domluvím se s nemluvnětem

Kde brát inspiraci pro konkrétní znaky?

Znakování je pro děti přirozené a obvykle umí znakovat i děti, které jinak s rodiči znaky doma nepoužívají. Všichni známe znak PÁ PÁ, když se dítě loučí s babičkou, nebo si vybavíme dítě, které ukáže jak je velké, když se ho někdo zeptá. Úplně zjednodušeně lze říci, že děti umí napodobovat naše gesta nebo charakteristické pohyby při dané činnosti.

Jednou z možností je hledat znaky ve znakových jazycích pro neslyšící. Mnoho lektorů znakování se slyšícími dětmi čerpá právě ze znakové řeči a znaky tomu odpovídají. Bývají motoricky náročné a pro děti těžko uchopitelné. Znakování je pro ně potom obtížné, protože musí překonat velké překážky a trvá delší dobu, než si složité znaky osvojí.

Možná jste už o znakování s dětmi četli i na jiné webové stránce a třeba jste zaznamenali velmi častý znak pro slovo máma. Znak vychází z amerického znakového jazyka (ASL). Je to znak, který se rodiče snaží naučit dítě zhruba rok staré. Komplikovanost znaku souvisí s motorickými dovednostmi dítěte, kdy je v tomto období ještě příliš složité oddálit všechny prsty od sebe a ještě položit palec na přesně určené místo. Co je ale nejdůležitější, slovo máma je jedním z prvních, které se dítě naučí vyslovit. Otázkou tedy zůstává, jestli je takový znak pro zdravé a normálně se vyvíjející dítě potřeba. Já se kloním k vynechání takových znaků.

máma znakuje znak máma z ASL - znakování se slyšícími dětmi

Vycházím z předpokladu, že děti umí napodobovat, a tak znaky, které jsme doma používali, byly uzpůsobené přímo dětem a jejich zájmům. Vlastně jsme doma hráli pantomimu. Znaky zvířátek napodobují výrazné rysy nebo typické chování, každodenní činnosti jsme znázornili charakteristickým pohybem a jen pár znaků jsme doplnili ze znakového jazyka pro neslyšící.

Vybrat konkrétní znaky je pro rodiče asi nějvětší překážka, která jim brání se znakování s miminky plně věnovat. I proto vznikl projekt Domluvím se s nemluvnětem. Pomocníkem pro rodiče je e-book a on-line kurz, které obsahují všechny důležité informace o znakování s dětmi na jednom místě a současně obsahují slovník znaků, který zahrnuje přes 100 konkrétních znaků. Tyto znaky jsou jednoduché na motoriku dítěte a mám ověřeno, že je děti zvládnou používat. On-line kurz je obohacen o znakový video slovník, videa z praxe a další bonusy.